نشست رسانه‌ای با مدیرعامل:

۱۰ دی ۱۴۰۱

به گزارش روابط عمومی شرکت سیمرغ تجارت، نشست خبری مدیر عامل این شرکت با حضور رسانه‌های صنعت بانکداری کشور در روز یازدهم دی‌ماه برگزار شد. مهدی اسمعیلی بنیزی که از خردادماه امسال، راهبری شرکت سیمرغ تجارت را برعهده گرفته است، در این رویداد با ارائه توضیحات در خصوص نقش سیمرغ تجارت در مجموعه بانک تجارت به دست‌آوردهای این شرکت در ارائه محصولات و توسعه خدمات پس از تولد دوباره اشاره کرد و به پرسش‌های مطرح شده از سوی رسانه‌ها پاسخ داد.

محمد مهدی اسمعیلی، مدیر عامل شرکت سیمرغ تجارت در ابتدای این نشست گفت: « از ابتدای خرداد فعالیت خود را در مجموعه سیمرغ تجارت آغاز کردم، ماموریتی که برای سیمرغ طراحی شده شامل ارائه خدمات به مشتریان بانک تجارت در حوزه تسهیلات و اعتبارات خرد، توسعه کسب و کار بانک، همراه با ارائه سرویس‌های عمومی و اختصاصی به مشتریان و شرکای استراتژیک بانک تجارت می‌شود که در راستای توسعه خدمات نوین مالی بانک تجارت تعریف می‌شوند. بر همین اساس نیز شروع به فعالیت کردیم. قبل از این دوران، فعالیت‌های سیمرغ تجارت فراز و نشیب‌های بسیاری داشت، اما از زمانی که من مشغول به فعالیت در شرکت شدم، سیمرغ تجارت شروع مجددی را تجربه کرد، چرا که پس از افولی که پیش‌تر اتفاق افتاده بود نقش و ماموریت جدیدی برای سیمرغ تعیین شد و تیم جدید نیز بر اساس همین ماموریت کار خود را آغاز کرد.»

نشست رسانه‌ای با مدیرعامل

تحولات ساختاری سیمرغ تجارت در راستای ارائه خدمات نوین بانک تجارت

مدیر عامل سیمرغ تجارت با بیان اینکه بانک تجارت دارای یک سند استراتژی است که بر مبنای آن پیش می‌رود تصریح کرد که در این سند به بخش پرداخت خرد توجه ویژه‌ای شده است و سند راهبردی سیمرغ تجارت نیز در همین راستا قابل تعریف است.

اسمعیلی، ایجاد صمیمی‌ترین و کارآمدترین بستر تسهیلات و اعتبارات خرد، خدمات نوآورانه و نوین مالی برای مشتریان با تمرکز بر تجربه کاربری و مبتنی بر فناوری‌های تحول آفرین را چشم‌انداز استراتژیک این شرکت دانست که برای تحقق آنها، بازنگری مسائل ‌و مشکلات و پاسخ‌دهی به آن‌ها بوسیله فن‌آوری روزآمد را اجتناب ناپذیر دانست. اسماعیلی افزود:« تمرکز ما خدمات پایه بانکی نیست، تمرکز ما خدمات ویژه بانکی است، ما خدمات اختصاصی، مدرن و نوآورانه بانک تجارت را برای حوزه خرد و با نگاه نوآورانه و تحول آفرین ایجاد می‌کنیم.»

وی ادامه داد:«در ابتدا نیاز بود زیرساخت‌ها را ساماندهی کنیم. بخش عمده موضوعات زیرساختی، بحث سرمایه‌های انسانی بود و باید تیم‌سازی اتفاق می‌افتاد، چرا که زیربنا و بستر لازم برای انجام کار تشکیل تیم است. بنابراین یکی از مواردی که تمرکز و انرژی خیلی زیادی در این مدت از ما گرفت، تشکیل تیم بود که ایجاد تیم و جذب افراد قوی سختی‌های زیادی به همراه داشت.»

در پاسخ به این سوال که نیروهای جذب شده به سیمرغ بیش‌تر از چه دانشگاه‌هایی انتخاب شده‌اند وی گفت: « تمرکز ما بر مبنای قابلیت‌های افراد است و به این که آنها از چه دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده باشند توجه نمی‌کنیم. این که چه تخصصی داشته باشند و چه قدر می‌توانند به ما کمک کند مهم‌تر است.»

اسمعیلی خاطرنشان کرد:« نکته دیگر بعد از تشکیل تیم، ایجاد زیر ساخت فنی لازم بود که ما آن زیر ساخت فنی را به حدی برسانیم تا بتوانیم خروجی‌های لازم و محصولات جدید را بر پایه آن ارائه کنیم.»وی در ادامه ماحصل تلاش‌های همکاران خود در سیمرغ تجارت طی مدت زمان اندک چند ماهه در قالب ارائه خدماتی همچون اپلیکیشن “باجت”، پلت‌فرم بانکداری باز و خدمات پرداخت اعتباری را مشهود و قابل تقدیر برشمرد.

تحولات ساختاری سیمرغ تجارت

ارائه تسهیلات وام ازدواج برای اولین بار بصورت کاملا آنلاین

در پاسخ به پرسش چگونگی اجرایی‌سازی دریافت امضای دیجیتال و صدور سفته الکترونیک او بیان داشت که در مورد زیرساخت برای امضای دیجیتال از زیرساخت‌های امضانو استفاده می‌شود و برای سفته الکترونیک مذاکرات با تامین کنندگان این زیرساخت‌ها در جریان است که بزودی نهایی می‌شود.

‌وی در پاسخ به این پرسش که پروژه‌ها در سیمرغ از طرف هلدینگ تعریف می‌شود یا از طرف آی‌تی بانک توضیح داد: «این کسب و کار بانک است که خط‌مشی فعالیت‌ها را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند چه و چگونه خدمتی را ارائه ‌کنیم و آن خدمت را نیز طراحی شده به ما تحویل می‌دهند و ما آن را به خدمتی تبدیل می‌کنیم تا بتوانیم آن را در بسترهای دیجیتال به مردم ارائه کنیم.» هم‌افزایی شرکت‌های زیر مجموعه تفتا، حمایت‌های هلدینگ تفتا و پشتیبانی‌های بانک تجارت بگفته اسمعیلی، نقش برجسته‌ای در موفقیت‌های بدست آمده توسط سیمرغ تجارت بعنوان بازوی ایجاد خدمات نوین مالی بانک تجارت داشته است و تقسیم وظایف و تعریف دقیق ماموریت‌ها مانع از تداخل و همپوشانی فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه بوده است.

مدیر عامل شرکت سیمرغ تجارت با بیان اینکه تلاش‌مان تکمیل شدن پرتوی سرویس‌هاست، گفت: در راستای ارائه خدمات تسهیلات واعتبارات خرد اپلیکیشن “باجت” به عنوان مسیر ارتباطی مشتریان بانک تجارت متولد شد. وی ادامه داد: سفته الکترونیک و افتتاح حساب غیر حضوری نیز از دیگر خدمات باجت خواهند بود.

تحولات ساختاری سیمرغ تجارت

ورود به حوزه BNPL توسط سیمرغ تجارت

مدیرعامل سیمرغ تجارت اعلام کرد که تمرکز شرکت بر ارائه خدمات ویژه بانکی است و نه خدمات پایه؛ صدور سفته الکترونیک، افتتاح حساب، ارائه تسهیلات و اعتبارات خرد اعم از وام ازدواج و (BNPL)‌ نمونه‌ای از این خدمات ویژه هستند.

اسمعیلی توضیح داد که در مورد خدمات خرید اعتباری (BNPL)، اعتباری به مشتریان برای خرید در لند تک‌های طرف قرارداد همچون ازکی و تارا ارائه می‌گردد که این اعتبار می‌تواند هر ماه برای افراد واجد شرایط شارژ شده و در صورت عدم تسویه‌حساب در انتهای هرماه این اعتبار به تسهیلات تبدیل می‌شود. بدین ترتیب خدمت (BNPL) توسط سیمرغ تجارت در سبد خدمات مالی نوین ارائه شده بانک تجارت قرار گرفته است و بستر همکاری سایر شرکت‌های لند تک متقاضی فرآهم آمده‌ است.

راه‌اندازی پلت‌فرم بانکداری باز سیمرغ تجارت

بانکداری باز رویکردی‌ برای ‌تحقق‌ مدل‌ کسب‌ و کار‌ پلتفرمی است‌ که‌ در‌ آن‌ داده‌ها، ‌محصولات، فرآیندها ‌و ‌عملکردها در‌ اکوسیستمی‌ از‌ بانک‌ها،‌ مشتریان،‌ توسعه‌دهندگان، ‌فینتک‌ها‌ و ‌شرکای ‌دیگر‌ در‌ دسترس قرار می‌گیرند که به توسعه‌‌دهندگان و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند برنامه‌های کاربردی خلاقانه را با استفاده از API ها ایجاد نمایند. اسمعیلی بیان داشت سامانه بانکداری باز بانک تجارت توسط شرکت سیمرغ تجارت راه‌اندازی شده تا به مشتریان خود سرویس‌های متعددی از جمله سرویس‌های کارتی، سرویس‌های حسابی، سرویس‌های بانکی و غیر بانکی را ارائه دهد.

مهمترین چالش پیش‌روی شرکت

در زمینه چالش‌های پیش‌رو مدیرعامل سیمرغ تجارت با بیان اینکه نوسانات ارزی نگهداشت نیروی انسانی متخصص را برای تمامی شرکت‌ها به معضل تبدیل کرده اظهار کرد: شرایط اقتصادی ایران، نیروهای متخصص فنی را به سمت همکاری با شرکت‌های خارجی، فریلنسری و پیشنهادات کاری بهتر سوق داده و موضوع مهاجرت و خروج سرمایه‌های انسانی از کشور هم جریانی اجتناب‌ناپذیر شده‌ است. تمام این شرایط، جذب و نگهداری نیروهای انسانی را به یک چالش مهم تبدیل کرده است. بنابراین تلاش ما در سیمرغ تجارت این است که حتی المقدور شرایط کاری مناسب در یک محیط کاری صمیمی، دوستانه و پرانرژی برای همکاران فرآهم کنیم.

e namad Ecommerce symbol