راهکارها و محصولات سیمرغ تجارت
داستان تولد باجت:
محصولات:
بعد از ظهر پانزدهمین روز مرداد بود که گوشی مرتضی زنگ خورد و مهدی بهش گفت : «پروژه رو موفق شدیم از بانک بگیریم». خبر خوشی که بچههای تیم فنی بعد از دو ماه تحلیل و نیازسنجی و کلی جلسه منتظرش بودند. مهدی ادامه داد:« ولی فقط یک ماه و نیم وقت داریم، باید دست به دست هم بدیم و این اپلیکیشن رو که پیچیدگی فنی زیادی داره رو با بهترین کیفیت، تو این زمان کم آماده کنیم.» بلافاصله تیم راهبری پروژه با حضور مهدی(مدیرعامل)، ناصر(معاون توسعه محصول)، عاطفه(معاون توسعه کسب و کار)، مرتضی(معاون فناوری اطلاعات)، فاطمه(مدیر دیزاین استودیو) و بهزاد(مدیر برندینگ) تشکیل جلسه داد و قرار شد همه دست به دست هم بدن و بهم کمک کنن تا پروژه به نتیجه برسه.
اینطوری بود که قصه تولد “باجت” تو وسط تابستون گرم محله ایرانشهر تهران شروع شد.
اولین وظیفه مهم اپلیکیشن “باجت” این بود که تمامی مراحل دریافت وام ازدواج رو آنلاین انجام بده؛ افتتاح حساب، معرفی ضامن، سفته و خلاصه کل فرآیندی که تازه عروس دامادها رو مجبور میکرد چندماه منتظر بمونند و مرتب به بانک مراجعه کنند و تو صف بمونند رو راحت کنه تا بتونند همه کارهای وام ازدواج خودشون رو روی گوشی و از خونه انجام داده و تو این شرایط اقتصادی زودتر یه کمک مالی بدستشون برسه.
بچههای تیم فنی برای به نتیجه رسوندن “باجت” فرصتی برای اشتباه کردن اصلا نداشتند و لازم بود که بهترین مسیر با برنامهریزی دقیق طی بشه، تقسیم وظایف درستی صورت بگیره و تیمهای تخصصی شکل بگیره چون تحلیلها نشون میداد “باجت” علاوه بر اینکه یک محصول نوآورانه است و از تکنولوژی روز استفاده میکنه باید ظرفیت توسعه در آینده رو داشته باشه. بنابراین “باجت” از بدو شکلگیری به سمت تبدیل شدن به یه پلتفرم خلاق و با ظرفیت توسعه رفت.
سیاست سیمرغ تجارت اینه که هرکس کار تخصصی خودش رو انجام بده و از ایدههای خلّاقش حمایت بشه، کارهای لازم برای توسعه اپلیکیشن ما به واحدهای کوچکتر خرد شد تا از اسپاگتی کردن کارها جلوگیری بشه.
ساختار اصلی فعالیت بچههای فنی در چهار بخش زیرساخت، پشتیبانی، توسعه نرمافزار و طراحی و تولید محصول سازمان داده شد که هر کدوم تو زیر مجموعه خودشون تیمهای تخصصی دارند. سیستم گردش کاری پایپلاین باعث میشه ضمن اینکه هر تیمی کار تخصصی خودش رو انجام میده، مجموع کار همه در کنار هم به یه کل معنادار تبدیل بشه، درست مثل ارکستری که هر کس ساز خودش رو میزنه ولی تو، یه آهنگ نهایی هماهنگ و گوشنواز میشنوی.
حس دوستی و رفاقت بین بچههای تیمها قشنگترین چیزی بود که هر روز میدیدیم با وجود اینکه کار زیادی داشتند و هرلحظه با یه چالش فنی جدید مواجه میشدند که باید حلش میکردند. خیلی وقتها بچهها شبها هم میموندند پشت سیستمشون یا پیش میمومد که مشکلی داشته باشند و نتونند بیان شرکت ولی با دورکاری از خونه هرکسی کار خودش رو پیش میبرد، چون برای شرکت خروجی مهمه و نه حضورشون.
پیادهسازی فنی اپلیکیشن “باجت” بر مبنای معماری میکرو سرویس انجام شده بهنحوی که بتونه در اسکیل بانکی توزیع پذیر باشه. اتفاقاً یکی از مهمترین چالشهای تولد باجت زیرساختهای حاضر بانک تجارت بود که مثل هر بانک دیگهای قالبی کمتر تغییرپذیر داشت ولی با همکاری بچههای همراه و همگام بانک تجارت، تیم فنی سیمرغ موفق شد، مشکلات پیش روی خودش رو با چابکی پشت سر بذاره.
در نهایت این همدلی و همکاری بچههای خفن تیم فنی سیمرغ تجارت بود که “باجت” رو “باجت” امروز کرد. نسخه اول سیام شهریور ماه ارائه شد و اواسط مهرماه با حضور یک زوج متقاضی وام ازدواج، پایلوت اپلیکیشن “باجت” اجرا شد.
بعد از ارائه نسخه اول، فاز بهبود تجربه کاربری و دیزاین جدید اپلیکیشن شروع شد. تیم دیزاین استودیو سیمرغ تجارت که در نوع خودش بخاطر ساختار منسجم و پویایی که دارد، پیشگام محسوب میشه با همکاری بقیه تیمهای شرکت هر روز روی بهتر شدن و کارآمدتر شدن “باجت” کار میکنند.
پلتفرم توانمند این اپلیکیشن ظرفیتهای زیادی داره، علاوه بر خدمت وام ازدواج کاملاً آنلاین که برای اولینبار در ایران ارائه شده فعلاً چند خدمت کاربردی دیگه مثل خرید اعتباری(BNPL) که خودش قصه مفصلی داره یا انواع خدمات پرداخت خرد رو تونسته بهخوبی پوشش بده و در آینده نزدیک تمامی خدمات بانکی و مالی بانک تجارت رو بهصورت غیرحضوری و دیجیتال برای همه در کشور عزیزمون ایران ارائه خواهد کرد.
بانکداری باز بانک تجارت، امکان توسعه برنامههای کاربردی خلاقانه با استفاده از API ها را برای توسعهدهندگان و شرکتها فرآهم میآورد. این پلتفرم، بستری روزآمد در به اشتراکگذاری دادهها، محصولات، فرآیندها و عملکردها را توسعه میدهد تا بانکها، مشتریان، فینتکها و شرکای دیگر در اکوسیستمی پویا به فعالیت بپردازند.
بانکداری دیجیتال و نئوبانک بانک تجارت:
راهکارها و خدمات:
این راهکار جامع بانکی سیمرغ تجارت با هدف افزایش بهرهوری و رفع موانع و مشکلات موجود پیشروی صنایع و صنوف گوناگون و اقشار جامعه ارائه شدهاست. اجرای بهینه عملیات بانکی نیازمند تأمین سامانههای نرمافزاری تخصصی است، چرا که فرآیندهای برنامهریزی، اجرا و نظارت بانک، باید با گسترش روزافزون دامنه فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک سو و از سوی دیگر سیر تحولات بانکداری نوین جهان همگام باشد. بانکداری دیجیتال و نئوبانک بانک تجارت گام بلندی است با هدف ساختارمندسازی تمامی فرآیندها و اقدامات بانک بهرهبردار که از سوی شرکت سیمرغ تجارت ارائه شدهاست.
سامانهها و راهکارهای تسهیلات و اعتبارات:
این دسته از راهکارهای ارائه شده توسط شرکت سیمرغ تجارت شامل تولید سامانه تسهیلات تکلیفی(وام ازدواج آنلاین و فرزندآوری و …) و همچنین تسهیلات اعتباری خرد (BNPL) میشود.
پرداخت یاری:
سامانه پرداخت یاری با هدف تسهیل در فرآیند راهاندازی کسب و کارها و ارائه درگاه واسط پرداخت اینترنتی راهاندازی شدهاست. این سامانه با زیرساختی مدرن و منطبق با اصول نظام بانکی کشور ارائه میشود.
کیف پول آنلاین:
انجام تراکنشهای خرید در سامانهها و اپلیکیشنهای گوناگون از جمله کاربریهای این خدمت ارائه شده توسط سیمرغ تجارت میباشد.
سرویسهای خدماتی و ارزش افزوده:
خرید شارژ برای خطوط تلفن همراه، پرداخت انواع قبوض خدماتی، پرداخت هزینههای خدمات شهرداری و خدمات ناجی، پرداخت عوارض آزادراهی و … از جمله سرویسهای خدماتی و ارزش افزودهای هستند که سیمرغ تجارت ارائه میکند.
خدمات صدور کارت:
خدمت صدور انواع کارتهای هدیه، کارتهای نقدی و غیر نقدی و همچنین کارتهای لوگو مشترک یکی دیگر از خدماتی است که بوسیله سیمرغ تجارت ارائه میشود.
مزایای این خدمت سیمرغ تجارت: امکان انتخاب طرحهای متنوع برای سلایق گوناگون، قابلیت صدور غیرحضوری کارت هدیه و امکان صدور انواع کارت هدیه به صورت سازمانی.
خدمات کارت شهروندی:
صدور کارت شهروندی که برای استفاده در ناوگان حملونقل عمومی شهرها همچون خطوط اتوبوس و مترو میتواند استفاده شود نیز از جمله خدمات ارائه شده توسط سیمرغ تجارت است.
مزایای این خدمت سیمرغ تجارت: سرعت بالای انجام تراکنش، حذف مشکلات ناشی از تأمین پول خرد و امکان یکپارچهسازی ارائه خدمات شهری است.
توریست کارت:
این کارت بانکی برای گردشگران خارجی در کشور خدمات مالی همچون برداشت نقدی از خودپردازها، پرداخت از طریق دستگاههای فعال پذیرنده فروشگاهی و پرداخت اینترنتی را ارائه میدهد. این سرویس برای اولینبار در کشور راهاندازی شده است و از این جهت شرکت سیمرغ تجارت بهعنوان اولین ارائهدهنده این خدمات، پیشتاز ارائه خدمات بانکی به گردشگران خارجی است.
مزایای توریست کارت برای گردشگران خارجی : حذف فرآیند تبدیل ارز برای توریست، امکان صدور کارت شخصیسازی شده، امکان پذیرش کارت در شبکه بانکی کشور، امکان استرداد وجه باقی مانده درتوریست کارت در خاتمه سفر، جلوگیری از حمل پول نقد توسط گردشگر و افزایش امنیت، قابلیت شارژ توریست کارت توسط مستر و ویزا کارت و امکان درخواست صدور غیر حضوری کارت برای گردشگر خارجی.